Translate

dimecres, 6 de novembre del 2013

Reflexió i activitat sobre la utilitat dels mapes conceptuals


Els mapes conceptuals són molt útils en el món educatiu perquè serveixen com a eina d’aprenentatge. Mitjançant la seva utilització els nens van creant els seus propis coneixements. Ens permet mostrar imatges, texts... bona tècnica per relacionar les idees de diferents temes.
L’esquema no és exactament igual que el mapa conceptual. Aquest darrer és molt més innovador i més bo de manejar. És fàcil d’entendre el seu funcionament i no requereix massa temps. El mapa conceptual té diferents característiques que fan que els mestres i els alumnes en puguin fer diferents usos en el seu dia a dia.  Per exemple: a l’hora d’explicar un tema el mestre ho té més fàcil per desenvolupar el tema del dia i si un alumne ha de fer una presentació a classe per els seus company li serà bo de representar.

ACTIVITAT
DESTINATARIS:  alumnes del segon cicle de primaria.
El programa Cmap Tools, és un programa que ens permet realitzar mapes conceptuals de manera sencilla. A més a més, ho podem personalitzar com més ens agradi, mitjançant, colors, formes,tipus de lletres...
És important realitzar esquemes i mapes conceptuals, perquè ens serveixen per organitzar diferents informació, i d’aquesta manera és més fàcil recordar els continguts.
Hi ha diferents tècniques per aplicar els mapes conceptuals a primaria. Al primer i segon cicle de primaria es solen utilitzar mapes incomplets, per a que ells els completin.
OBJECTIUS:
-Facilitar l’ús de programes informàtics.
-Potenciar l’ús dels mapes conceptuals per aconseguir establir una tema de l’assignatura.
-Resoldre aquest tipus de mapes de manera online i en petits grups.
DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT:
Els alumnes han de fer petits grups per poder treball millor dins l’aula. I apartir d’una informació que han rebut o han hagut de cercar prèviament han de resoldre un mapa conceptual o si ho prefereixen han de preparar un mapa amb buits ells perquè els altres companys el puguin resoldre.
CONTINGUTS:
-Es tracta de fer un mapa conceptual d’un tema tractat a classe o d’un tema del qual tenguin un cert coneixement. Un dels requisits d’aquesta activitat és que el mapa conceptual  ha d’estar fet amb el programa informàtic cmaptools.
RECURSOS NECESARIS:
-Material informàtic: els ordinadors de la sala d’informàtica del centre educatiu.
-Explicació detallada de com funciona el cmaptools .
LOCALITZACIÓ:
Aula d’informàtica de l’escola.
AVALUACIÓ:
Els continguts que s’avaluaran són:
- Si els alumnes saben com funciona el programa i si en fan un bon funcionament d’aquest.
-Com  ha treballat el grup.
-El repartiment del treball entre ells.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada